Search

شیر اسکیم در مقابل شیر کامل: کدام یک سالم‌تر است؟

شیر پرچرب همیشه مقصر افزایش وزن و بسیاری از مشکلات دیگر بوده است. اما آیا واقعا درست است؟ آیا شیر دارای چربی واقعا ناسالم است؟ قطعا نه. شما تعجب خواهید کرد اگر شیر کامل در مقایسه با جایگزین‌های کم‌چرب و بدون چربی، شهرت خود را به عنوان گزینه‌ای سالم‌تر باز پس‌گیرد.
چرا به شیر کم‌چرب روی آوردیم؟
در دهه 1990، متخصصان بهداشت به مردم توصیه كردند كه چربی‌های رژیم غذایی خود را از جمله چربی موجود در لبنیات مانند شیر، كاهش دهند. به همین دلیل مردم بیشتر و بیشتر تصمیم به انتخاب لبنیات کم‌چرب و بدون چربی گرفتند. بنابراین، تولیدکنندگان نیز شروع به تغییر محصولات خود با مواد مصنوعی و قند می‌کنند تا طعم بهتری پیدا کنند. این امر باعث شده است که ما در مصرف یک وعده شیر، ماست و غیره به مقدار زیادی قند مصرف کنیم.
شیر بدون چربی و شیر اسکیم راضی‌کننده نیستند و ماست بدون چربی سرشار از قندهای اضافه شده است و همچنین ما را از مزایای سلامتی لبنیات پرچرب محروم می‌کند.
هنگامی که مردم بر روی کاهش چربی تمرکز می‌کنند، شروع به خوردن کربوهیدرات‌های مصنوعی و قند به عنوان جایگزین می‌کنند که خود خطری برای سلامتی محسوب می‌شود. برخلاف باور عموم محصولات لبنی پرچرب ممکن است در واقع به شما کمک کند تا به اهداف کاهش وزن خود پایبند باشید.
مطالعه طولانی مدت ده ساله‌ای که بر روی 18000 زن میانسال با وزن متوسط انجام شد، نشان داد زنانی که بیشتر شیر می‌نوشند و لبنیات پرچرب مصرف می‌کنند، در مقایسه با زنانی که لبنیات پرچرب مصرف نمی‌کردند، احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی کمتری دارند. یک مطالعه کوچک دیگر که در مجله اروپایی تغذیه بالینی منتشر شده است، نشان داد که مصرف روزانه شیر کامل باعث افزایش سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) شرکت‌کنندگان می‌شود، در حالی که مصرف شیر کم‌چرب چنین تاثیراتی ندارد. مطالعات دیگر نشان دادند کودکانی که شیر کامل مصرف می‌کنند نسبت به همسالان خود که شیر کم‌چرب می‌نوشند، سطح ویتامین D بیشتری دارند. محققان دریافتند که چربی شیر به بدن کمک می‌کند تا ویتامین D بیشتری جذب کند.
فرآورده‌های لبنی شیر کامل ارگانیک از مزیت میزان بالاتر اسیدهای چرب امگا 3 برخوردار هستند که به حفظ سالم وزن و کنترل دیابت نوع 2 کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که شیر کامل ارگانیک گاو دارای اسیدهای چرب غیراشباع مفید برای قلب، چربی‌های امگا 3، ویتامین E، آهن، و اسید لینولئیک کونژوگه (CLA) نسبت به شیر معمولی است.
منبع:
https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/health-fitness/diet/skim-milk-vs-whole-milk-which-is-healthier/articleshow/70343178.cms